Hartscommunicatie – Eerste Verkenningen

Vanuit meerdere richtingen wordt gesuggereerd dat er zich een bijzondere vorm van bewustzijn zou bevinden ter hoogte van ons hart. Zowel uit oosterse tradities als uit westerse wetenschappelijke tradities komt dit idee naar voren. Ook mensen in de experimentele geestverkennende sferen spreken over het belang van wat ik maar hartsbewustzijn zal noemen (zie bijvoorbeeld Bruce Moen).

Inmiddels ben ik zelf ook overtuigd geraakt van de ongekende mogelijkheden van dit hartsbewustzijn.

Het lijkt wel alsof je een paar tandjes intenser en dieper leeft op de momenten dat je het voor elkaar krijgt om vanuit een hartsbewustzijn in de wereld te zijn.

Vanuit dit Noëtisch Onderzoeksproject wil ik samen met mede-onderzoekers meer grip krijgen op dit hartsbewustzijn en ook op de mogelijkheden van hartscommunicatie. Op deze pagina enkele eerste verkenningen op dit vlak. Mocht je geïnteresseerd om mee te verkennen dan laat het weten.

WAT IS HARTSBEWUSTZIJN?

Om te beginnen is het handig om te stellen wat hartsbewustzijn – binnen het kader van dit project althans –  NIET is. Het is makkelijk om bij het hart te denken aan emoties en gevoelens, als een soort tegenhanger van het rationele verstand. Als ik het heb over hartsbewustzijn heb ik het niet over ‘alleen maar met gevoel bezig zijn’. Ik zie het eerder als een mogelijkheid om toegang te krijgen tot een andere laag van de werkelijkheid.

In deze toestand waarin je je bewustzijn probeert in je hartscentrum te plaatsen, lijk je ruimer bereik te hebben. Je kunt dieper in jezelf reiken, maar je kunt ook een dieper contact met anderen realiseren. Volgens sommigen heb je zelfs de mogelijkheid om je hartsbewustzijn ook af te stemmen op algemenere informatie zoals de ‘Akasha-Kronieken’.

Het hartsbewustzijn werkt in mijn beleving het beste in goede samenwerking met het ‘vertalende denken’. Hierbij heeft het denkvermogen vooral de functie om de informatie die vanuit het hart wordt opgevangen te vertalen in woorden, zodat we het makkelijker kunnen opslaan en onthouden.

INTERNE HARTSCOMUNNICATIE

Om beter te leren gebruik te maken van de mogelijkheden van hartsbewustzijn is het handig om er mee te oefenen. Een goede manier om je hart wat te masseren en te trainen is door er zowel intern als extern mee te leren communiceren.

De interne vorm van hartscommunicatie zou je kunnen zien als een manier waarbij je je leert te richten op de wens om vanuit je hartsbewustzijn naar jezelf te kijken, en dan alle lagen van jezelf, waarbij je – afhankelijk van je eigen realiteitsgrenzen – je kunt voorstellen contact te leggen met bijvoorbeeld je lichaamsbewustzijn, je hogere zelf, je innerlijk kind of stel je voor dat je contact kunt leggen met een soort van ‘mystery guest’ in je eigen systeem.

Mijn ervaring is dat je aardig kunt inschatten of er sprake is van een constructief contact als je voelt dat je hart gaat pulseren voor je longen; ook kun je tintelingen door je lichaam voelen stromen. Ook kan het gebeuren dat je volop begint te gapen en te tranen. Probeer te genieten van de ervaring en probeer in rust en zonder haast de juiste woorden te vinden die resoneren met de ervaringen.

EXTERNE HARTSCOMMUNICATIE

Buiten de interne hartscommunicatie met verschillende aspecten van jezelf, is er natuurlijk ook de mogelijkheid om je hartsbewustzijn te vergroten door je bewuster vanuit je hart af te stemmen op andere mensen. Zoals je wellicht zult vermoeden komt daar van alles bij kijken. Sinds een aantal maanden ben ik hier bewuster mee aan het oefenen.

Wat is bevorderlijk bij het tot stand brengen van interpersoonlijke communicatie via de hartcentra?

Eerlijkheidsprincipe. Zorg ervoor dat je eerlijk kunt zeggen wat je voelt en denkt. Als je het deelt in een sfeer van vertrouwen en openheid kan het het hart makkelijker open laten gaan. Door allerlei zaken juist niet te zeggen blokkeer je de stroom.

Sfeer Scheppen. Als je met iemand hebt afgesproken voor een hartscommunicatie-experiment dan is het handig om de tijd te nemen een voor beide aangename sfeer te scheppen. Je kunt hierbij denken aan klassiekers als rustgevende (meditatieve) muziek, een wierookgeurtje en eventueel gedempt licht.

Niet Forceren. Wat ook van belang is dat je niet de boel gaat forceren. Je hart is niet zomaar vooruit te duwen, maar het heeft zo haar eigen wijsheid en timing. Neem de tijd om aan elkaar te wennen door over allerlei zaken te praten die je aan het hart gaan. Probeer wel zoveel mogelijk je geest te richten op eventuele informatie vanuit het hartsbewustzijn. Zodra je daar iets merkt of voelt is het handig om het te bespreken.

Lichaamssensaties Beschrijven. Je bent samen met de ander bezig met een exploratietocht waarbij je ook niet altijd even goed weet wat er gebeurt. Het is daarom ook nuttig om veranderingen in je lichaam met elkaar te delen. Je kunt daarbij denken aan: ik voel mijn buik samentrekken, ik voel mijn keel gloeien of  ‘ik krijg wat druk achterin mijn hoofd’.

Intimiteitsgrenzen. Het openen van je hart voor een ander – ook al is het in de vorm van een experiment – kan het thema van de intimiteit aanroeren. Het is hierbij ook verstandig om hierin duidelijk te zijn. Het doel van de oefeningen is om beter in staat te zijn gebruik te maken van je hartsbewustzijn. Het doel is niet om lichamelijk en intiem te worden met een ander.

Vertrouwen op beelden en indrukken die binnenkomen. Je kunt op twee manieren de externe hartscommunicatie trainen: je kunt het op zo’n manier dat je beiden je tegelijkertijd op elkaar afstemt en vertelt welke indrukken, beelden in je bewustzijn komen. Een andere manier is het om de beurt op elkaar afstemmen.

Gedeelde realiteit: samen vertrouwen hebben in de mogelijkheid dat je elkaar kunt helpen in het verder openen van het hartsbewustzijn. Op die manier schep je ook een omgeving waarin dergelijke zaken ook kunnen gaan gebeuren.

MOGELIJKE THEMA’S DIE LANGS KUNNEN KOMEN

GESLOTEN HART

Als je met het hart werkt dan kan er echt van alles onder de aandacht gebracht worden.

Ieder obstakel kan zich manifesteren. In onze samenleving zijn we vaak niet gewend om te werken vanuit hartsbewustzijn.

Bij veel mensen is het hart dan ook simpelweg grotendeels gesloten, en vaak ook met goede redenen uit het verleden.

In een dergelijke ‘gesloten-hart-situatie’ kun je proberen je voor te stellen dat je van iemand houdt, of dat iemand van jou houdt en lief voor je is. De kans is dan aanwezig dat je hart beelden aanreikt die een sleutel kunnen bieden tot verandering.

TE OPEN HART

Wat je ook meemaakt is dat mensen eigenlijk een hart hebben dat té open staat waardoor mensen snel emotioneel worden en zich ook makkelijk de thema’s (en problemen, zorgen) aantrekken van anderen. Zij zijn als het ware energetische hartsponsen. In dit soort gevallen kan het dan handig zijn om te spreken over mogelijkheden om de mate waarin het hart open is te reguleren.

Wellicht kan het meer aandacht schenken voor de interne hartcommunicatie ook een bijdrage leveren.

CONCLUSIE

Op deze pagina is nog maar een beginnetje gemaakt met het boeiende terrein van het hartsbewustzijn en de hartscommunicatie. Ik ben ervan overtuigd dat als meer mensen leren gebruik te maken van dit haast goddelijke gereedschap dat de wereld er een stuk mooier door zal worden.

Misschien kan dit project een bijdrage leveren aan het ontwikkelen van kennis rondom het gebruik maken van het hart. Bij voldoende oprechte interesse kunnen we wellicht kleine groepjes oprichten die dit terrein met elkaar gaan verkennen en beschrijven.

Aanraders: Heart-Math Institute en Six Heart Virtues (pdf)

Tweede afbeelding afkomstig van Soul Explorer; derde van Animal photos; het gesloten hart komt van Cherel Woolstone.

2 responses to this post.

  1. Posted by aly on 08/05/2011 at 11:46

    In het verleden heb ik veel bereikt met meditatie, hier was ik mee begonnen omdat ik nogal druk was in mijn geest. En ik merkte dat als ik mijn aandacht verplaatste naar mijn hart, dat mijn gedachten dan kalmer werden, zo heb ik contact gekregen met mijn innerlijke stem, wat ik zie als mijn hoger zelf. Hier kan ik altijd op vertrouwen omdat ze immer positief is, zowel naar mezelf toe als naar een ander, nooit veroordelend. En zo ben ik ook met gedichten maken begonnen vorig jaar september, ze komen regelrecht uit mijn hart, dit is de laatste:

    Ik zou zo graag een beroep willen doen
    aan alle mensen die NU leven op Aarde.
    Mensen kies voor Liefde, niet voor angst.
    Waarheid is niet wat de wereld
    ons, mij wil doen geloven.

    Waarheid, mijn en jullie eigen waarheid
    woont diep in mij, bevindt zich in ons
    wat waar is, dat is liefdevol
    dat klinkt toch logisch, is het niet? want
    leugens verstrooien toch geen liefde.

    Onze waarheid is heel persoonlijk
    waarheid, liefde uit de oorspronkelijk Bron.
    Contact leggen met ons Hartbewustzijn
    maak de keus en stem je af.

    Het maakt je menszijn compleet
    Het is de zin van:
    Wie ben ik, Wat doe ik hier en
    Waar ga ik naar toe.
    Het is de reis van ons aller leven
    de reis is net zo belangrijk als het doel.

    Allen zijn we mensen met een evoluerend bewustzijn
    Om te leren en te groeien, daarom
    kwamen we en zijn we hier.
    Laten we allen onze potentie gebruiken
    en ons geen beperking meer op laten leggen,
    zo is het leven juist niet bedoeld.
    Leven in je eigen waarheid
    wat tevens de waarheid is van onze planeet de Aarde
    dat brengt ons terug naar de Bron.

    Geen illusie van afgescheidenheid meer, maar
    samen op weg naar Eenheid en Liefde.
    Iedereen wil hier aan mee werken toch?
    Laten we onszelf en de Aarde helen
    negativiteit heeft al zoveel kapot gemaakt.
    We moeten dit niet meer willen
    we mogen dit niet meer toelaten.

    Ons Hartbewustzijn moeten we nu laten spreken,
    hiernaar leren luisteren, hiernaar luisteren
    is voor alles wat leeft van belang.
    Laten we met ons allen dit tijdperk waardig afsluiten
    Zodat we het Gouden Tijdperk tegemoet gaan met
    een open hart en een open geest.

    Dit is mijn reactie, hoewel ik niet weet of zoiets de bedoeling is, Hartegroet Aly

    Beantwoorden

  2. Posted by somers on 29/05/2011 at 17:29

    Ik hoor het begrip nu overal, maar tot nu toe kreeg ik geen goed antwoord op de vraag ‘wat het nu in feite is’. Wanneer ik jouw uitleg lees, denk ik echter ik gebruik het wellicht al geruime tijd. Misschien al een gans leven? Dat ik het benut zorgt dat het leven soms wel intensiever en zwaarder is. Dat het weegt zowel in positieve als negatieve zin. Maar ik ben blij dat ik dus ‘onbewust’ de tool benutten kan. Het maakt het leven nog meer het leven waard. Bedankt voor de verhelderende uitleg. Anne-Marijn

    Beantwoorden

Geef een reactie

