Aard en Gradaties van Stille Interpersoonlijke Aandacht

INTRODUCTIE

Als die noëtische verkenningsbal dan eenmaal rolt, dan blijft die – met wat licht onderhoud – ook wel in beweging. Nadat er twee artikelen terug (1) het idee werd geïntroduceerd dat het lichaam lijkt te registreren als iemand anders aandacht schenkt aan je, ben ik in het vorige artikel (2) aan het spelen gegaan met de mogelijkheid om wat bewuster je te openen voor degenen die zo op een dag aan je hebben gedacht, en hoe je zelf ook bewuster iets moois kan schenken aan anderen via aandacht, gewoon thuis vanaf de bank, zonder whatsapp, facebook of mail.

In deze bijdrage wil ik wat meer stilstaan bij de aard en de mogelijke gradaties van de interactie tussen mensen op deze manier. Ik zou daarbij willen spreken over ‘stille interpersoonlijke aandacht’ om aan te geven dat het gebeurt zonder gebruik te maken van woorden die je spreekt of schrijft. Een lezer vroeg zich af of al die energie die van andere mensen komt allemaal wel zo fijn was. Kun je immers ook niet allerlei negatieve aandacht opvangen van anderen?

Drinkend in een paars landschap

Drinkend in een paars landschap (3)

DE AARD VAN STILLE INTERPERSOONLIJKE AANDACHT

Laat ik ter illustratie er eens een verhaaltje bijhalen dat ik las in ‘Iets onbekends, doet iets onverwachts‘ van Renée Scheltema. Zij beschrijft daar een gesprek dat ze had met de onderzoeker en chirurg dr. Larry Dossey over de mogelijkheid dat er via het aandacht richten op een ander ook minder fijne dingen zouden kunnen gebeuren. Hij vertelt wat hij had meegemaakt met Uri Geller:

“Dossey kende Geller persoonlijk. Ik vroeg hem of hij ooit getuige was geweest van zijn vermeende psychokinetische krachten. Dossey zei dat Geller in zijn bijzijn ooit iets had gedaan wat hem bang maar ook boos had gemaakt. Geller had de intentie gehad om schade te berokkenen. Hij had tegenover wetenschappers de stoutmoedige uitspraak gedaan dat hij ‘een koe kon doden alleen door haar in de ogen te kijken.’ Dossey was er getuige van dat Geller dat zei. De entertainer keek indringend naar het dier en na tien minuten zakte de koe door haar poten. Ze was dood. Ik zag dat Dossey nog altijd was aangedaan door deze gebeurtenis.” (p.206)

Ook al heeft het iets intrigerends, dit lijkt me toch een vrij duidelijk voorbeeld van hoe je stille aandacht niet hoort te gebruiken. Of het doden van koeien met een taser of stun gun ethischer is, weet ik overigens ook niet. In die zin lijkt het me redelijk om te veronderstellen dat je dit soort ‘krachten’ of mogelijkheden kunt gebruiken op een schaal van uitermate liefdevol tot zeer kwaadaardig. Laten we hopen dat we ook in staat zijn om een krachtig beschermingsveld rond ons te plaatsen zodra iets niet goed voelt. Wellicht een thema voor nader onderzoek.

GRADATIES VAN STILLE INTERPERSOONLIJKE AANDACHT

Buiten dat aandacht kan variëren op de schaal tussen goede en minder goede bedoelingen, lijkt het ook aannemelijk dat er een verschil is in ‘kracht’ of sterkte van iemands aandacht. Als ik bijvoorbeeld tien minuten op een destructieve wijze zou kijken naar een koe, vermoed ik dat er weinig zal gebeuren. Ik herinner me een verhaal van een vriendin van weleer die tijdens een les van een liefdevolle vrouw, opeens meemaakte dat die vrouw haar aandacht op haar richtte door haar aan te kijken en al snel voelde die vriendin een ongekend gevoel van liefde door haar hele lichaam heen gloeien.

Onderzoek heeft al aangetoond dat mensen die regelmatig mediteren en op die manier bewuster bezig zijn met het werken met aandacht, ook gevoeliger zijn voor het opvangen van aandacht van anderen. Waarschijnlijk zullen zij ook krachtiger en met meer focus hun aandacht kunnen richten op anderen.

SUGGESTIES VOOR NADER ONDERZOEK

Zoals Albert Einstein al zei, “Het is belangrijk ons dingen te blijven afvragen“. Om zelf onderzoek te verrichten naar dit soort verschijnselen hoef je geen post-master opleiding te volgen, of in meerdere hoogaangeschreven wetenschappelijke tijdschriften te publiceren. Nee, dat kun je gewoon nu doen, waarbij de enige voorwaarde is dat je gemotiveerd bent.

Hoe zou je dit verschijnsel verder kunnen verkennen? Misschien door meer te gaan mediteren, of wellicht door je overdag meer open te stellen voor dit verschijnsel door eens bij de kassa bewust aandacht te richten op iemand bij een andere kassa, of vaker even stil te staan en te voelen of er het laatste half uur nog iemand aan je heeft gedacht en hoe dat voelde. Zo kun je jezelf ook trainen om je sneller bewust te worden als je een bepaald gevoel gewaar wordt. Door dan jezelf af te vragen wat de oorzaak zou kunnen zijn voor dat gevoel, kunnen er allerlei zaken zomaar je bewustzijn in poppen.

Heb je zelf nog ideeën voor verder onderzoek, laat het weten.

NOTEN
(1) https://noetiek.wordpress.com/2013/05/11/aanraken-met-je-geest/
(2) https://noetiek.wordpress.com/2013/05/13/even-een-rondje-liefde-verdelen/
(3) http://renokingswordsnpoetry.wordpress.com/tag/blue-bonnets/

One response to this post.

  1. Posted by Ferze on 14/05/2013 at 15:05

    Wat een gruwelijk voorbeeld over Geller. Ik weet niet of ik het moet geloven (en ook niet of ik het wil geloven!). Misschien dat het de koe haar tijd was (en dat Geller dat aanvoelde? Hoe dan ook, brrr).

    Ik heb altijd gedacht dat als je zelf een hoge ‘vibratie’ hebt (in een krachtige positieve staat van zijn verkeert, hoe noem ik het) je niet ‘geraakt’ kunt worden door negatieve aandacht van anderen. Ik maakte me nooit zoveel zorgen. Maar het verlangt wel dat je dus die vibratie kunt bereiken en vasthouden. De afgelopen tijd zit ik niet zo best in mijn vel en voel me dus niet zo ‘sterk’…
    Ik herinner me dat James van Praagh in één van zijn boeken (of mogelijk in meerdere) adviezen geeft over hoe je ‘te beschermen’. Heb er nooit veel mee willen doen omdat ik het idee heb/ had dat als je je wilt beschermen, je in gedachten dus met ‘aanval’ bezig bent.
    Moet ook denken aan iets dat meester-healer, Guru Dev, schreef in zijn boek over Sat Nam Rasayan. Hem werd de vraag gesteld of Sat Nam Rasayan ook gebruikt kan worden om mensen te schaden. Hij antwoordde dat tegen de tijd dat een healer ver genoeg gevorderd is om dat te kunnen, deze healer er ook van doordrongen is dat hij dat niet wil (omdat hij de gevolgen beseft, neem ik aan).

    Beantwoorden

Geef een reactie

